Prowadzący:
Ewa Rycombel
spotkanie diagnostyczne - 60 minut
spotkania terapeutyczne -
30 minut
Jest metodą terapeutyczną opierającą się na doskonaleniu i usprawnianiu współpracy obu półkul mózgowych. Polega na koordynacji w czasie obu stron ciała w działaniu przód-tył, góra-dół, prawa-lewa strona. Umożliwia wykonywanie ćwiczeń przez jedną stronę ciała, niezależnie od ruchów drugiej oraz wpływa na zdolność koordynacji obu części w trakcie wykonywania wielu sekwencji ruchu.
Poprzez odpowiednio dobrane ćwiczenia dzieci uczą się poznawać prawidłowe wzorce ruchowe oraz odnajdować położenie własnego ciała w przestrzeni i poznawać jego schemat.
Celem ćwiczeń jest spowodowanie dojrzewania centralnego układu nerwowego, poprawa koordynacji i integracji sensorycznej.
Symptomy zaburzeń integracji bilateralnej:
- często towarzyszą zaburzeniom posturalno-okoruchowym (problemy z wykonywaniem ruchów oczu, np. płynne wodzenie),
- obniżona obustronna koordynacja (łapanie piłki, cięcie nożyczkami),
- trudności z rozróżnieniem stron (prawa-lewa, przód-tył),
- unikanie przekraczania linii środkowej ciała (krążenie tułowia, przekładanie przedmiotów do ręki wiodącej),
- niewykształcona w pełni lateralizacja (dominująca ręka, noga),
- niskie umiejętności wykonywania ruchów sekwencyjnych (kopnięcie piłki w ruchu).
Korzyści z ćwiczenia w ramach programu BI:
- poprawa świadomości ciała oraz schematu ciała w przestrzeni,
- poprawa równowagi statycznej i dynamicznej,
- lepsza kontrola postawy,
- współpraca między półkulami mózgowymi,
- poprawa współpracy ciała w zakresie: góra-dół, lewa-prawa strona, przód-tył,
- poprawa pamięci sekwencyjnej i planowania ruchu,
- poprawa automatyzacji ruchów,
- ułatwia wielozadaniowość,
- poprawa funkcji fizycznych, umiejętności poznawczych, percepcji, uwagi i pamięci,
- wzrost pewności siebie, poczucia własnej wartości i motywacji.
Ćwiczenia z zakresu BI wspomagają terapię zaburzeń przetwarzania słuchowego, dlatego też ważne jest łączenie obu oddziaływań w jednym czasie.
Przed przystąpieniem do terapii, odbywa się diagnoza.
Przeprowadzana jest stacjonarnie, ale istnieje również możliwość oceny on-line (rodzic jest proszony o nagranie i udostępnienie filmów z próbami przewidzianymi w diagnozie).
Psycholog Warszawa | Żoliborz | © All rights reserved